Molenlanden wordt groen! Een boom of struik planten? Doen!


Molenlanden kan nog groener. Ook na 4 succesvolle bomen- en struikenacties. Samen met Stichting Duurzaam Molenlanden organiseert de gemeente daarom opnieuw een bomen- en struikenactie. Dit jaar breiden we de actie uit met drie sierheesters: de Gelderse Roos, Jasmijn en Appelbes. De struiken geven bloemen en bessen. Dicht bij elkaar vormen ze een bosje waarin vogels bescherming vinden en veilig van de bessen kunnen eten. We kiezen voor compacte modellen, die ook geschikt zijn voor kleinere tuinen en balkons.

Waarom groener?
Meer bomen en groenere tuinen zorgen voor een prettige en gezonde leefomgeving. Bomen zorgen voor verkoeling op warme dagen, verminderen de kans op wateroverlast bij extreme regenval en verbeteren de biodiversiteit. Ook bessenstruiken en sierheesters zijn belangrijk voor de biodiversiteit. Ze zorgen al vroeg in het voorjaar voor voedsel voor de bijen. Daarnaast zorgen ze voor voedsel voor mensen en ook de vogels snoepen een besje mee.

Wilt u een boom, bessenstruiken of sierheesters in uw tuin of op uw balkon?Aanmelden kan tot en met 24 oktober 2025. Ga hiervoor naar de website www.duurzaammolenlanden.nl/extra-bomen. Hier leest u ook meer informatie over de bomen en struiken actie.  

De bomen en struiken actie is een samenwerking tussen Stichting Duurzaam Molenlanden en de gemeente.